čeština pro cizince

Otázky v češtině (A1)

Studenti, především Neslované, mají často problém vytvořit správně českou otázku. Chybují hlavně ve slovosledu. Je to znalost, kterou si můžou osvojit, pokud ji budeme trénovat od samých začátků výuky. Stačí pochopit…

Češi a Nobelova cena

Nobelova cena je prestižní cena, která se každý rok uděluje za nejvýznamnější aktivity hlavně ve vědě. Dostali ji například Marie Curie-Skłodowska, Albert Einstein nebo Ernest Hemingway. Češi často říkají, že mají v historii…
aktivní verbum

Jedna česká věta = jedno aktivní verbum (A1)

Musím vařím večeři. Včera já nebýt na lekci, protože být nemocný. Znáte to taky z konverzací se svými studenty? Když pomineme úplnou začátečnickou neznalost, objevují se podobné konstrukce občas i na úrovni A2, a osobně…
Jak učit adjektivum vs. adverbium v češtině pro cizince

Adjektivum vs. adverbium

Jak se máte? – Dobrý. / Jaký byl výlet? – Výlet byl moc dobře. … Znáte tyhle konverzace se studenty? Často se pletou v používání adjektiv a adverbií. Jak na to, aby poznali rozdíl? Adjektivum vs. adverbium A1 Gramatiku…
Jak učit slovesa -nout a -jmout v češtině

Slovesa -nout a -jmout 3

V češtině existuje menší skupina sloves, která v infinitivu končí na -nout nebo -jmout. Studenti mají pravidelně problém s jejich konjugací. V poslední části miniseriálu se zaměříme na úroveň B2/C1. Slovesa -nout…
Jak učit slovesa -nout a -jmout

Slovesa -nout a -jmout 2

V češtině existuje menší skupina sloves, která v infinitivu končí na -nout nebo -jmout. Studenti mají pravidelně problém s jejich konjugací. Podívejme se, jak s nimi pracovat na jednotlivých úrovních. Tentokrát se zaměříme…
čeština pro cizince materiály pro lektory

Slovesa -nout a -jmout 1

V češtině existuje menší skupina sloves, která v infinitivu končí na -nout nebo -jmout. Studenti mají pravidelně problém s jejich konjugací. Podívejme se, jak s nimi pracovat na jednotlivých úrovních. Slovesa -nout a…

Kondicionál 4 (A2)

Studenti už umí vytvořit kondicionál a ví, že ho můžou použít k vyjádření zdvořilé žádosti, přání, výmluvy (1. část tohoto textu) nebo hypotézy (2. část) nebo rady a doporučení (3. část). Náš seriál dnes ukončíme…
Mezinárodní den studentů 17. 11. 1939

„Český“ mezinárodní den studentů 17. 11.

17. listopad je v české historii důležitý den. 17. 11. 1989 skončil komunistický režim (text To bylo před sametovou revolucí) a Češi slaví tento den jako český státní svátek. Ale 17. listopad je taky Mezinárodním dnem studentů…
Jak učit kondicionál v češtině pro cizince

Kondicionál 3 (A2)

Studenti už umí vytvořit kondicionál a ví, že ho můžou použít k vyjádření zdvořilé žádosti, přání, výmluvy (1. část tohoto textu) nebo hypotézy (2. část tohoto textu). Kondicionál má v češtině bohaté využití,…
Dušičky - svátek zemřelých

Dušičky – svátek zemřelých

2. listopadu je v Česku zvláštní den – Svátek zesnulých. Říkáme mu Dušičky a je to den, kdy vzpomínáme na blízké lidi, kteří už nežijou. Dušičky Historie Dušiček Keltové Dušičky mají původ (podtržená…
Kondicionál

Kondicionál 2 (A2)

V minulé části jsme se studenty probrali, jak vytvořit kondicionál a v jakých základních situacích se jim bude hodit. Dnes rozšíříme nabídku: když už kondicionál umí, můžou ho využít při dalších příležitostech.…