Jak se učit nová slova – 1. část

Jak se učit nová slova – 1. část
Chci hlavně mluvit! To slyším od studentů češtiny často. A když chcete mluvit, potřebujete slova. Jak se můžete učit nová česká slova efektivně? Nabídnu vám několik technik, které znám, používám je a můžu říct, že fungují, samozřejmě podle typu konkrétního studenta. Většina z nich je založena na hře.… Read the rest
Cizinec na české vysoké škole
Když chce cizinec studovat českou vysokou školu, jaké má jazykové možnosti? Výuku na státní univerzitě lze absolvovat v češtině za stejných podmínek, jaké mají Češi, ale je třeba udělat zkoušku z českého jazyka na úrovni B2. Studovat je možné také v angličtině, takové studium je však zpoplatněné. Učila jsem a učím studenty, kteří se rozhodli pro první variantu. Jak vypadá… Read the rest
Síla gesta
Existují situace, kdy ke komunikaci nepotřebujeme slova. „Mluvíme“ očima, výrazem v obličeji, postojem. A taky gesty. Gesta jako prostředek komunikace mají velkou moc. Během dvou vteřin jimi můžeme říci to, na co bychom potřebovali několik vět. Co je však zajímavé: gesta nejsou univerzální, jedno gesto může mít v různých kulturách různý význam. A taková neverbální komunikace může být i tématem… Read the rest
Diskusní lekce s hostem
Zkusila jsem malý experiment. Tři skupiny studentů na přibližně podobné úrovni (A1-A2) jsem v jeden den spojila do jedné a na společnou lekci jsem pozvala hosta. Cíl byl jasný: vyzkoušet, jak studenti budou rozumět češtině neznámého člověka a jak budou schopni v diskusi reagovat.… Read the rest
Akuzativ v kuchyni
Všimli jste si, že při vaření často používáme 4. pád, tedy akuzativ? Vaříme guláš, krájíme cibuli, přidáváme vodu… A to je ideální situace pro lekci češtiny. Jdeme dnes se studenty (A1) do firemní kuchyně. Chceme jednoduché a rychlé jídlo a máme jen mikrovlnnou troubu = vaříme pudink. A tady je krátká reportáž.… Read the rest